مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی راد: ‌کار آماده‌سازی‌ نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تا ۱۰روز دیگر به پایان می‌رسد.

شورای آفتاب

نمايشگاهي كه از نيمه دوم سال90 كار احداث آن آغاز شده بود، تا 10روز ديگر به پايان راه مي‌رسد و نمايشگاه كتاب امسال در 14 ارديبهشت ماه -يك‌ماه ديگر - در آن برگزار خواهد شد. معاون خدمات شهري شهردار تهران از آمادگي كامل نمايشگاه تا 25فروردين‌ماه خبر داد و معاون فني و عمراني شهردار‌تهران نيز احداث بيش از 20كيلومتر مسيردسترسي براي نمايشگاه تا پايان فروردين را تنها بخشي از اقدامات مديريت شهري دانست. بيست و نهمين نمايشگا‌ه كتاب امسال در زميني به مساحت 180هكتار فضاي نمايشگاهي برگزار خواهد شد.

معاون خدمات شهري شهردار‌ تهران كار آماده‌سازي نمايشگاه كتاب را مانند تمامي اقدامات شهردار‌ تهران دانست و گفت: اگرچه اين اقدام كار بزرگي است اما شهرداري تهران در طول سال‌هاي گذشته براي اجراي كارهاي بزرگ، آمادگي كامل داشته است. همانطور كه چند سال پيش طرح بوستان ولايت، سپس پروژه‌هاي بزرگ عمراني و سال گذشته نيز بوستان ياس فاطمي را به اجرا درآورد و حتي برگزاري مراسم اربعين حسيني در كشور عراق ‌.

مجتبي عبداللهي با اشاره به اينكه تمامي امكانات و معاونت‌هاي شهرداري تهران با دستور شهردار تهران براي آماده‌سازي نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب همراهي و همكاري كامل دارند، گفت: براساس زمانبندي، مديريت شهري 25فروردين‌ماه كار آماده‌سازي‌ نمايشگاه بين‌المللي را به پايان خواهد رساند و نمايشگاه را در اختيار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي غرفه‌سازي و اقدامات نمايشگاهي قرار خواهد داد. به‌گفته وي نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب همزمان با افتتاح نمايشگاه كتاب به بهره‌برداري كامل خواهد رسيد و اميد است كه همه نمايشگاه‌هاي بزرگ و حرفه‌اي پايتخت در اين مكان برگزار شوند، چرا كه شهر‌آفتاب اين ظرفيت را دارد و براي چنين اتفاقي كارها و اقدامات عملي گسترده‌اي آغاز شده است.

  • تاريخ شكل‌گيري شهرآفتاب

ساخت نمايشگاه بين‌المللي براي تهران ‌ نخستين بار در مهرماه سال79 مورد تصويب شوراي شهر تهران قرار گرفت. شوراي وقت شهر تهران با توجه به مشكلات ناشي از برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف در محل نمايشگاه‌ها واقع در بزرگراه چمران، اقدام به تصويب مصوبه‌اي كرد و براساس آن مصوبه، شهرداري تهران ملزم شد به‌منظور كاهش مشكلات ناشي از برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف طرح انتقال نمايشگاه بين‌المللي پايتخت را در دستور كار خود قرار دهد.

اين مصوبه با گذشت 5سال همچنان مسكوت ماند تا اينكه بالاخره در شهريور‌ماه سال84 زميني به مساحت 138هكتار توسط شهرداري تهران در محل فعلي نمايشگاه بين‌المللي شهر‌آفتاب خريداري شد تا زمينه براي احداث اين نمايشگاه آماده شود. در سال93 و پس از آغاز عمليات اجرايي نمايشگاه، مجددا 23هكتار ديگر از اراضي حاشيه نمايشگاه خريداري شد.

شوراي شهر تهران در سال84 مصوبه‌اي را به تصويب رساند كه براساس آن مجوز تكميل مطالعات و همچنين اجراي نمايشگاه بين‌المللي جديد تهران در زمين‌ خريداري شده، موسوم به «شهر آفتاب» آغاز شود. با گذشت يك سال مطالعات نمايشگاه توسط مهندسين مشاور داخلي و با همكاري مشاور خارجي طرح شركت GMP آلمان، در شوراي شهر مطرح شد و به تصويب رسيد.
در نهايت اسفند‌ماه سال89 شركت يادمان‌سازه مدير طرح نمايشگاه معرفي شد و عمليات اجرايي طرح در نيمه دوم سال90 آغاز شد.

  • وفاي به عهد

سال گذشته به هنگام برگزاري نمايشگاه كتاب، شهردار تهران قول داد بيست‌ونهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در شهر آفتاب برگزار شود. اين اتفاق باعث شد تا اقدامات براي بهره‌برداري از اين نمايشگاه بين‌المللي سرعت بيشتري گيرد. نمايشگاهي كه در سخت‌ترين روزهاي تحريم ظالمانه، كار آماده‌سازي‌‌ آن طولاني شد. كار تكميل نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب، كه روبه‌روي حرم مطهر حضرت امام(ره) قرار دارد، اين روزها سرعت بيشتري به‌خود گرفته است و تا كمتر از 10روز ديگر آماده تحويل براي فعاليت‌ غرفه‌داران خواهد بود.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران ‌‌كار ساماندهي و احداث و استقرار بيش از 400چشمه سرويس بهداشتي، مبلمان شهري و پرچم‌ها و استقرار بيش از 50هزار متر چادر در اين منطقه و همچنين احداث ايستگاه دائمي آتش‌نشاني را بخش ديگري از اقدامات گسترده مديريت شهري‌مطرح كرد. همه اين اقدامات در كنار آماده‌سازي‌ سالن‌هاي اصلي نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب اقدامات متنوع و گسترده‌اي است كه مديريت شهري براي برگزاري بيست و نهمين نمايشگاه كتاب تهران در دست اجرا دارد.

  • پيشرفت فيزيكي 98 درصدي‌

نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب متشكل از يك سالن مركزي به نام سالن ملل و‌3سالن به‌عنوان سالن سه قلوهاست. علاوه بر آن ساختمان‌هاي اداري و خدمات و نمايشگاه‌هاي روباز و پاركينگ‌هاي گوناگوني در بخش‌هاي مختلف آن پيش‌بيني شده است. چهار باغ شرقي و غربي در اين نمايشگاه وجود دارد و يك ميدان مركزي به قطر 200مترمربع. كار ساخت اين نمايشگاه هم‌اكنون آخرين مراحل را مي‌گذراند. عليرضا جاويد، معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اعلام پيشرفت فيزيكي 98درصدي در ساخت فاز اول نمايشگاه شهر آفتاب گفت: به‌طور عملي كار احداث ساختمان‌ها به پايان رسيده است و تمام ابنيه در مرحله بهره‌برداري آزمايشي قرار دارند كه با نهايي‌شدن آن در چند روز آينده ساختمان‌ها قابل بهره‌برداري خواهند بود.

  • چطور به نمايشگاه برسيم؟

معاون فني و عمراني شهردار‌ تهران با اشاره به احداث راه‌هاي دسترسي به نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب گفت: دو راه دسترسي شمالي و جنوبي براي نمايشگاه درنظر گرفته شده است كه جمعا بالغ بر 20كيلومتر عمليات جاده‌سازي‌، رمپ و لوپ و تقاطع غيرهمسطح خواهد بود.

به گفته عليرضا جاويد، راه شمالي از خيابان علامه عسگري به ورودي شمالي نمايشگاه منتهي مي‌شود و به پاركينگ اصلي نمايشگاه متصل خواهد شد و راه شمالي كه دسترسي دوم به نمايشگاه است، بعد از عوارضي تهران - قم بوده و شامل يك تقاطع غيرهمسطح با رمپ و لوپ‌ها و كندروها از در جنوبي به نمايشگاه متصل خواهد شد. وي همچنين به اين نكته نيز اشاره كرد كه كار عمراني براي احداث اين دسترسي از ابتداي سال94 آغاز شده است و تا پايان فروردين به اتمام خواهد رسيد.

کد خبر 329373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha